The Lancet: Marketing van kunstvoeding vormt wereldwijd barrière voor borstvoeding

The Lancet: Marketing van kunstvoeding vormt wereldwijd barrière voor borstvoeding
9 mei 2016 admin

Het belang van het werk van Stichting Babyvoeding werd dit voorjaar nog eens benadrukt door het verschijnen van een reeks wetenschappelijke artikelen die onderstrepen dat het de marketing van kunstvoeding is die borstvoeding geven bedreigt.

 

Foto: https://commons.wikimedia.org/

Foto: https://commons.wikimedia.org/

Het in de medische wereld toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet heeft begin dit jaar een hele uitgave gewijd aan onderzoeken over borstvoeding. Daarin werd benadrukt dat borstvoeding de wereld gezonder, slimmer en gelijkwaardiger maakt. Ook worden de gezondheidsrisico`s die gepaard gaan met het krijgen en geven van kunstmatige zuigelingenvoeding toegelicht.

Al bekend

Het geven van kunstvoeding aan baby’s kost wereldwijd jaarlijks de levens van 823.000 baby’s en 20.000 moeders. Het geven van borstvoeding zou een besparing van ongeveer 275 miljard euro aan zorgkosten op kunnen leveren. Dit was jaren geleden ook al bekend. Waarom is er dan zo weinig voortgang geboekt?

“De reclame van kunstvoeding voor zuigelingen bedreigt het geven van borstvoeding”

Borstvoeding is de norm voor mensenkinderen, maar marketing heeft kunstvoeding tot het normale voedsel voor baby’s gemaakt. En de reclame van kunstvoeding voor zuigelingen bedreigt het geven van borstvoeding, zeggen de onderzoekers in The Lancet.

Grote invloed

Veel overheden bieden slechte voorlichting en creëren weinig tot geen stimulerende maatregelen. Het recente Lancet onderzoek bewijst de grote invloed van marketing van kunstvoeding op het geven van borstvoeding. “De actieve en agressieve promotie van borstvoeding vervangende producten is een voortdurende, substantiële, wereldwijde barrière voor borstvoeding”, schrijven de onderzoekers. “De reikwijdte en invloed van de industrie groeit snel, met een verwachte jaaromzet van 70,6 miljard dollar in 2019.” Dat reclame van producenten van zuigelingenvoeding vrouwen beïnvloedt in de keuze om borstvoeding te (blijven) geven, blijkt óók uit een recent rapport van Save the Children dat gebaseerd is op studies in onder andere ons buurland Engeland.

Veel media aandacht

Het onderzoek deed veel stof opwaaien en in zowel algemene media als in meer gespecialiseerde bronnen verschenen prikkelende koppen, zoals “Marketing kunstvoeding bedreigt borstvoeding” (NOS) “Borstvoeding kan 800.000 kinderlevens redden” (nu.nl, NRC ), en ook het Voedingscentrum schrijft: “Borstvoeding kan levens redden”. De NVL, De Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, geeft op haar website een overzicht van artikelen in de internationale media over het onderzoek  in The Lancet: Borstvoeding maakt de wereld gezonder, slimmer en gelijkwaardiger.

Hier lees je er alles over

De serie is te vinden op  http://www.thelancet.com/series/breastfeeding  en bestaat uit vijf onderdelen: het editorial “Breastfeeding: achieving the new normal”, de comments “Spotlight on infant formula: coordinated global action needed” en “Breastfeeding: a smart investment in people and in economies” en twee papers, “Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect” en “Why invest, and what it will take to improve breastfeeding practices”.