Rol uitgevers en media bij promotie borstvoeding

22 februari 2015 admin

Het uitdelen van lovende woorden aan het adres van de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) bleef niet onopgemerkt deze week. In het NRC Handelsblad van zaterdag 21 februari jl. haalt Mevrouw Werkhoven uit naar de verloskundigen die hun banden met Sanoma verbreken wegens advertenties voor flesvoeding. Ze noemt in het stuk de WHO code onterecht de ‘borstvoedingscode’.

NRC_20150221_1_023_article2 mw werkhovenDe echte WHO code heeft een titel die goed uitlegt waar de inhoud over gaat: Internationale code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk. Kortom, een gedragscode met afspraken over reclame en marketing van kunstmatige zuigelingenvoeding, spenen en flessen. Een code waar iedereen zich aan moet houden; wetgevers van landen die de Code hebben ondertekend, de industrie, zorgverleners, en natuurlijk ook uitgevers.

De WHO code is niet alleen een middel om te zorgen dat de marketing van zuigelingenvoeding ‘zuiver’ is. De code geeft ook heldere richtlijnen over welke informatie ouders behoren te krijgen over poedermelk. Zodat kinderen die géén borstvoeding krijgen, in ieder geval op een veilige manier gevoed kunnen worden met vervangingsmiddelen voor moedermelk. Bijna precies zoals mevrouw Werkhoven zegt: ‘Moeders verdienen eerlijke voorlichting’ en ze moeten kunnen kiezen op basis van eerlijke informatie of ze de borst willen geven of flesvoeding. Mevrouw Werkhoven heeft dus gelijk dat ze niet gelooft dat eerlijke informatie over fles- en borstvoeding los van de code staat: de code eist dat ouders juiste informatie krijgen.

Het is belangrijk dat ouders en zorgverleners niet beïnvloed worden door de producenten van kunstmatige zuigelingenvoeding. Advertenties en reclame in welke vorm ook beïnvloeden onze ideeën over een product. Dat is waarom het lovenswaardig is van de KNOV dat ze haar banden verbreekt met Sanoma. Uitgeverij Sanoma geeft bladen uit met daarin reclame van fabrikanten van vervangingsmiddelen voor moedermelk.

In reclame vinden we geen objectieve informatie maar argumenten en feelgood boodschappen om ons over te halen dat product te kopen. Precies zoals lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen uit de doeken doet in haar flamboyante blog in reactie op het NRC artikel van mevrouw Werkhoven.

Het zou goed zijn als meer mensen in Nederland inzicht krijgen in het waarom van de WHO code. Het is dus fantastisch dat er over een paar maanden een Nederlandse vertaling uitkomt van de originele Engelse versie van de WHO Code. Stichting Babyvoeding vertaalde het document en Unicef Nederland brengt hem officieel uit.

We houden u op de hoogte, zodat u ons kunt helpen om ervoor te zorgen dat we gezamenlijk alle (aanstaande) moeders van correcte informatie over optimale babyvoeding kunnen voorzien.