Nieuw babyvoedsysteem schendt de code

25 mei 2011 Heleen Hayes

Nestlé lanceert vandaag ‘het eerste complete systeem’ voor babyvoeding. Laat ik nou altijd hebben gedacht dat dat de moederborst was?

De hippe machine zal zeker leiden tot meer winst voor de fabrikant van zuigelingenvoeding, toch al een bijzonder winstgevend product. De ‘state of the art’ technologie voor het bereiden van zuigelingenvoeding is volgens Nestlé gebaseerd op het Nespresso koffiezetapparaat. Dat is ook wel zichtbaar in het concept. Zo’n ingewikkeld systeem heeft 24 uurs service nodig – wat de babyvoedingsfabrikant verzekert van marketingcontact met ouders – iets wat volgens de WHO code hartstikke verboden is.

Wanneer een nieuw voedingssysteem ervoor zorgt dat baby’s veiliger kunstvoeding krijgen is dat natuurlijk toe te juichen. Het nieuwe systeem zal voorkomen dat ouders te veel of te weinig poeder per voeding gebruiken. Het poeder wordt echter aangemaakt met water van 37 graden Celcius (de hoogste temperatuur die het apparaat maakt is 40 graden Celcius), terwijl water van 70 graden Celcius nodig is om schadelijke bacteriën te doden.

De Internationale Code voor de marketing van vervangingsmiddelen van moedermelk en de opvolgende relevante resoluties van de Wereldgezondheidsraad verbieden elke promotie van zuigelingenvoeding en producten om dat aan de baby te geven in alle landen en stelt ook dat informatie over zuigelingenvoeding vrij van belangen moet zijn. Een feit dat Nestlé en de andere bedrijven negeren. Ze volgen de code alleen als ze door nationale wetgeving daartoe worden gedwongen of wanneer ze publiekelijk worden ontmaskerd.

Monitoring door IBFAN-groepen zoals de stichting Baby Voeding toont aan dat Nestlé de voorwaarden van de Verenigde Naties overal ter wereld systematisch overtreden, tenzij er plaatselijke wetgeving is die ze tegenhoudt. In reactie op het rapport ‘Breaking the rules, Stretching the rules 2010′, dat eerder deze maand werd gepubliceerd, zei Nestlé dat ze slechts 4 van de voorbeelden zouden staken (en alleen nadat Nestlé Boycotters ze duizenden e-mails hadden gestuurd), wat aangeeft dat ze voornemens zijn de rest (97%) van de overtredingen te continueren.

Zie ook het persbericht van Baby Milk Action.