Nederlandse vertaling van de Internationale WHO code

17 april 2015 admin

Op vrijdag 17 april is op een feestelijke bijeenkomst in Dudok, Den Haag, de Nederlandse vertaling gepresenteerd van de Internationale Code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk en de bijbehorende resoluties die tot op heden zijn verschenen (kort gezegd: de WHO code). De WHO code is door Stichting Babyvoeding vertaald en door Unicef uitgebracht.

untitled

Meer meldingen van overtredingen verwacht

Nu de teksten van de Code en Resoluties in het Nederlands beschikbaar is/zijn, verwacht Stichting Babyvoeding een toename van het aantal meldingen van schendingen van de regels in de Code. Iedereen kan schendingen melden bij Stichting Babyvoeding via een formulier op de site. Ook is rechtstreeks zelf een klacht indienen bij de NVWA mogelijk.

De Nederlandse vertaling zal het voor veel mensen gemakkelijker maken om zelf te checken of er sprake is van een overtreding. De vertaalde versie van de Code is beschikbaar op de site van Stichting Babyvoeding en Unicef. Stichting Babyvoeding roept iedereen op om foutieve reclame-uitingen en agressieve marketingtrucs te melden. Op die manier kunnen meer baby’s langer van de voordelen van borstvoeding genieten.

Borstvoeding beschermen is hard nodig

Het reclameverbod geldt in Nederland, maar ook in alle andere landen van de wereld. Het is vastgelegd in een internationale gedragscode die in 1981 is vastgesteld door de lidstaten van de Wereldgezondheidsorganisatie. De WHO code stelt grenzen aan de marketing en reclame van fabrikanten van kunstmatige zuigelingenvoeding. Het doel daarvan is (het geven van) borstvoeding beschermen.

Invloed van reclame

Nu wordt in Nederland regelmatig de code geschonden. Aanbiedingen en afprijzingen van kunstvoeding in drogisterijen en supermarkten mogen niet. Ook het uitdelen van gratis verpakkingen of monsters via bijvoorbeeld De blije Doos is verboden. Ook mogen ziekenhuizen geen logo’s van kunstvoedingsfabrikanten op de kraamafdeling tonen. Trainingen en scholingen behoren niet gesponsord te worden door de industrie. Dit alles is verboden omdat iedereen (zorgverleners, ouders, maar u ook) beïnvloed wordt door reclame.

Je kunt de vertaling hier downloaden:

WHO Code