Rapport over de gevolgen van moedermelkvervangers op het milieu

Rapport over de gevolgen van moedermelkvervangers op het milieu
31 augustus 2015 admin

voetafdrukSoms bewust, soms noodgedwongen kiezen veel moeders voor kunstmatige zuigelingenvoeding. En het milieu, dat is misschien wel het laatste waar moeders in hun kraambed aan denken. Hormonen zorgen ervoor dat hun wereld alleen bestaat uit de baby. Ruim zestig procent van de baby’s wereldwijd wordt gevoed met kunstmatige zuigelingenvoeding. Deze beslissing van ouders heeft ongemerkt een enorme impact op het milieu.

Moedermelk is klimaatneutraal.

Afgelopen najaar kwam IBFAN, het International Baby Food Action Network, waar SBV lid van is, met een rapport over de gevolgen van moedermelkvervangers op het milieu. Het rapport Formula for Disaster stelt dat het produceren van kunstvoeding een enorm en bovendien onnodig gebruik van kostbare middelen en energiebronnen is.

Als ouders kiezen voor kunstvoeding, vergroten ze de ecologische voetafdruk van hun gezin substantieel. Het rapport van IBFAN somt op wat de voedingsindustrie door de productie van babymelkpoeder van de aarde vraagt. En met een productie van 1,8 miljard kilo kunstmatige zuigelingenvoeding per jaar (2010) is dat nogal wat. Het Down to Earth magazine van Milieudefensie wijdt er een prachtig overzichtsartikel aan. Dat vind je hier: Kleine voetjes, grote voetafdruk

Kleine onvolkomenheid in het artikel: mevrouw Timmermans van Nutricia suggereert dat IBFAN van mening zou zijn dat kunstvoeding onnodig is. Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. IBFAN wil dat elke baby de optimale zuigelingenvoeding krijgt die er voor dat kind beschikbaar is. Krijgt een kind geen moedermelk, dan is kunstvoeding een van de alternatieven. IBFAN vindt echter, dat de marketing van kunstvoeding te agressief is en vaak een onjuiste voorstelling van zaken geeft.

Als kunstvoeding geven zo milieuonvriendelijk is, waarom kiezen ouders er dan voor?

In het artikel worden meerdere redenen genoemd. Een belangrijke oorzaak vormt reclame en marketing door fabrikanten. Zo sponsoren zij bijvoorbeeld onderzoeksbeurzen, gezondheidsinformatie, cadeaus, conferenties en scholingsevenementen. Regelmatig schenden zij daarmee de WHO Gedragscode en tevens de Warenwet zuigelingenvoeding.

Als je wilt weten wat is toegestaan en wat niet, check dan de Nederlandse vertaling van de WHO-code. Dat kan hier. Voor vragen over mogelijke overtredingen, kan je ons mailen of dit meldformulier invullen. Dank voor je hulp.